הסרת שומות כירורגית

הסרת שומות כירורגית

מהי שומה? לרוב הינה גידול שפיר הנראה על שכבת העור העליונה הנראית לעין (אפידרמיס). לצורך העניין שומה ונקודת חן הן מילים נרדפות לאותה תופעה. כיצד נדע האם מדובר בגידול שפיר או בגידול ממאיר?

מהו גידול ממאיר?

שומות מצויות אצל רוב בני האדם מהסיבה התורשתית ומתרבות בעשורים השני והשלישי לחייהם. הבעיה מתחילה עם חשיפת השומות לשמש המשפיעה הן עליה במספרן והן על הסיכוי להתפתחות סרטן העור – מלנומה.

מלנומה – גידול ממאיר המתפתח על פני העור – Malignant Melanoma of the skin. שומה אטיפית או דיספלסטית להן מאפיינים דומים למלנומה.

לרוב, קוטר שומה שפירה הינו עד כ- 6 מ"מ, בצבע אחיד, סימטרי עם גבול סדיר וברור. השינוי בפרמטרים אלו הינו התרעה קריטית לגילוי מוקדם של מלנומה:

א.      גיאומטריה         – שינוי בצורת השומה, חוסר סימטריות

ב.      גבול                  – גבול שאינו ברור או משונן

ג.       צבע                  – הצבע אינו אחיד, יש יותר משלושה צבעים או שיש אדמומיות סביב השומה

ד.      קוטר                 – מעל 6 מ"מ

כאמור, מלנומה מתפתחת על פני העור (אפידרמיס), ארבעת השינויים במלנומה מהווים סימן חשוב לבדיקת דרמטולוג – בבדיקה זו ייבדק עומק חדירת המלנומה בעור. עומק החדירה יקבע את ניבוי/סיכוי ההחלמה.

לרוב, בהסרת מלנומה שטחית (טרם התפתחותה והעמקתה בעור) סיכויי ההחלמה הם הגבוהים ביותר. כך שככל שעומק המלנומה עמוק יותר, קטנים סיכויי ההחלמה המלאה. לכן חשיבות הגילוי המוקדם להגדלת סיכויי ההחלמה.

הסרת שומות מהעור צריכה להיעשות על ידי מומחה להסרת שומות – רופא עור מומחה. כאשר מדובר בשומה שפירה ניתן להסירה באמצעות מספר שיטות כמו: גילוח, צריבה חשמלית או לייזר או בהליך כירורגי. כאשר מדובר במלנומה זהו הליך הסרת שומה כירורגית בהכרח כמו במקרה של הסרת שומה אטיפית.

הליך הסרת שומות כירורגית הוא קריטי לסיכויי ההחלמה. הליך זה מתבצע לאחר בדיקה מקיפה של המטופל. רצוי לבצע בדיקה של פעם בשנה ולאנשים בסיכון גבוה פעמיים בשנה. בבדיקה הדרמטולוג יבדוק המצאות נגעי עור חדשים וכמובן את ארבעת השינויים לשומות קיימות – זהו השלב בו תקבע הסרת שומות כירורגית או שיטה אחרת.

תהליך הסרת שומה כירורגית מבוצע במספר שלבים: הרדמה מקומית, כריתת שכבה אחר שכבה עד להסרה מלאה של השומה. מומחה להסרת שומות יבדוק את הליך ההסרה וישלח לביופסיה לאחר סיום ההסרה. הסרת שומה אטיפית מבוצעת בהליך דומה.

וואטסאפ טלפון
+
דילוג לתוכן