אקנה הורמונלי: גורמים, תסמינים ודרכי טיפול

אקנה– סיבות, אבחון וטיפול

מהו אקנה הורמונלי?

אקנה הורמונלי מתייחס להופעת פריחה על העור, הנגרמת בעיקר כתוצאה משינויים הורמונליים, ובמיוחד מעלייה ברמות הורמון הטסטוסטרון. אף כי אקנה נגרם משילוב של מספר גורמים, כגון נטייה גנטית ותזונה, כאשר מדברים על אקנה הורמונלי הכוונה היא לשינויים בעור המושפעים באופן ישיר משינויים הורמונליים. עלייה בהורמונים הגבריים או חוסר איזון בין ההורמונים השונים גורמים להפרשה מוגברת של חלב, החומר השומני המופרש מבלוטות השומן, מה שמוביל להיווצרות אקנה.

מהם הגורמים להתפרצות אקנה הורמונלי?

  1. מחזור חודשי: במהלך הווסת החודשי, ישנה עלייה ברמות הורמון האסטרוגן, המוביל לתופעות שונות בגוף, כגון צבירת נוזלים ושינויים בתזונה. שינויים אלו יכולים לגרום להתפרצות אקנה. בנוסף, מחזור לא סדיר יכול להעיד על תסמונת השחלות הפוליציסטיות, מצב הגורם לאי סדירות ווסת ותסמינים עוריים נוספים.
  2. סטרואידים ותרופות הורמונליות: שימוש בתרופות הורמונליות או סטרואידים לטיפול במחלות שונות יכול לגרום לאקנה. תרופות כמו ליתיום ידועות גם הן כגורמות לאקנה, במיוחד בגיל מבוגר.
  3. תזונה: הורמונים קיימים במזונות מהחי, כמו מוצרי חלב, ובצמחים כמו פולי סויה. צריכת מזונות אלו עלולה להוביל לעודף הורמונלי בגוף, ולהתפרצות אקנה.
  4. הריון: במהלך ההריון, ישנה עלייה משמעותית ברמות ההורמונים התומכים בתהליכי ההריון. אקנה הורמונלי בהריון מופיע בעיקר בשליש הראשון, כאשר השינויים ההורמונליים הם המשמעותיים ביותר, ומתמתן לאחר מכן.
  5. סטרס: מצבי לחץ וחרדה גורמים להפרשה מוגברת של הורמוני קורטיזול ואדרנלין, המובילים לעלייה ברמות הסוכר בדם ולייצור עודף של חלב, מה שמוביל להתפרצות אקנה.

כיצד להבחין בין אקנה הורמונלי ואקנה בגיל ההתבגרות?

למרות שגם אקנה הורמונלי וגם אקנה בגיל ההתבגרות נגרמים משינויים הורמונליים, ישנם הבדלים ברורים ביניהם:

  1. מיקום הפצעים: אקנה הורמונלי נוטה להופיע בשליש התחתון של הפנים, בעיקר באזור קו הלסת והסנטר, בעוד שאקנה בגיל ההתבגרות מופיע לרוב על המצח, האף והלחיים.
  2. סוג הפצעים: מבוגרים סובלים יותר מנגעים דלקתיים ופחות מקומדונים (ראשים שחורים ולבנים) בהשוואה לבני נוער.
  3. מהלך המחלה: אקנה הורמונלי במבוגרים עקשן ועמיד יותר לטיפולים בהשוואה לאקנה בגיל ההתבגרות.

כיצד מטפלים באקנה הורמונלי?

הטיפול באקנה הורמונלי דורש הבנה מעמיקה של הגורמים להתפרצות וגישה טיפולית משולבת. הטיפולים יכולים לכלול טיפולים מקומיים, נטילת תרופות דרך הפה ושינויים באורח החיים.

  1. שינוי תזונתי: מזונות רבים מכילים הורמונים – כמו חלב, בשר ומזונות מן הצומח כגון פולי סויה. שינוי תזונתי שכולל הפחתה בצריכת מזונות אלו יכול לסייע בהפחתת התפרצות האקנה. אימוץ תזונה בעלת ערך גליקמי נמוך, דלת סוכרים ושומנים, יכול לעזור במצבים קלים של אקנה.
  2. גלולות למניעת הריון: גלולות המכילות אסטרוגן יכולות לאזן את ההורמונים הגבריים בגוף, וכך לסייע בטיפול באקנה הורמונלי.
  3. טיפול תרופתי סיסטמי: אנטיביוטיקה פומית, משחות או תרופות המכילות נגזרות של ויטמין A (כמו רואקוטן), יכולות להיות יעילות לטיפול באקנה הורמונלי. תרופות אנטי-אנדרוגניות כמו ציפרוטרון, מעכבות את פעילות ההורמונים האנדרוגניים ויכולות להיות יעילות בעיקר אצל נשים.
  4. טיפול מקומי:
    • חומצה רטינואידית: כמו רטוויט או אדאפרין, מונעת חסימת נקבוביות ובעלת תכונות אנטי דלקתיות.
    • בנזואיל פרוקסייד: פועל לפירוק חיידקי העור, קילוף תאים מתים והסרת עודפי שומן מהעור.
    • חומצה סליצילית: עוזרת בפירוק השומנים בעור, הסרת תאים מתים ופתיחת נקבוביות חסומות.
    • אנטיביוטיקה מקומית: שילוב של אריתרומיצין ובנזואיל פרוקסייד יעיל בהשמדת חיידקי האקנה בעור.

לסיכום

אקנה הורמונלי הוא מצב המצריך טיפול מותאם אישית, המבוסס על הבנת הגורמים האישיים של המטופל. טיפול מוקדם ומותאם יכול להביא לשיפור משמעותי במראה העור ובאיכות החיים. אם אתם מתמודדים עם אקנה הורמונלי, אני מזמין אתכם לפנות לייעוץ מקצועי במרפאתי.

בטלפון  052-459-0032  |  באימייל Dreldar9911@gmail.comבהשארת פרטים כאן

וואטסאפ טלפון
+