מהי פיטיריאזיס רוזאה (Pityriasis rosea), מהם התסמינים וכיצד ניתן לטפל בה?

אקנה– סיבות, אבחון וטיפול

מהי פיטיריאזיס רוזאה?

פיטיריאזיס רוזאה היא מחלת עור נדירה שגורמת לפריחה מגרדת באזורים שונים בגוף. המחלה נמשכת בדרך כלל בין 8 ל-12 שבועות, ובמהלכה עלול המטופל לחוות אי-נוחות ופגיעה באיכות החיים.

השם "פיטיריאזיס" מתאר קשקש עדין, ו"רוזאה" מתאר צבע ורדרד או אדמדם. המחלה מתחילה בדרך כלל כנגע עורי בודד על הגו, המכונה "נגע אם" (Herald Patch), ולאחר מספר ימים מופיעים נגעים נוספים על הגב, הבטן, והגפיים העליונות והתחתונות, אך כמעט אף פעם לא על השוקיים או האמות. פיזור הנגעים מתאר מראה של "מכנסיים וחולצה קצרים". הסימפטום העיקרי של המחלה הוא גרד עז, שיכול להפריע לשינה ולפגוע באיכות החיים.

פיטיריאזיס רוזאה מופיעה בעיקר אצל ילדים ומבוגרים עד גיל ארבעים, אך ייתכן שתופיע גם בגיל מבוגר יותר. המחלה אינה משאירה צלקות על העור, אך במקרים מסוימים עשויים להישאר סימני היפרפיגמנטציה (כתמים כהים), אשר חולפים רק לאחר מספר חודשים. חשוב לציין שהמחלה תוקפת רק פעם אחת במהלך החיים.

מהם הגורמים למחלה?

הגורם המדויק לפיטיריאזיס רוזאה אינו ידוע, אך קיימת השערה שהמחלה נגרמת כתוצאה מהתפרצות של נגיף ההרפס. בדרך כלל, המחלה מתפתחת אצל אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה, ולעיתים לאחר מחלות ויראליות בדרכי הנשימה העליונות. המחלה מופיעה לרוב בעונות המעבר, בסתיו ובאביב, ונמשכת בין חודש לשלושה חודשים.

מהם התסמינים של המחלה?

פיטיריאזיס רוזאה מתבטאת בפריחה מגרדת באזורים שונים בגוף. הפריחה מתחילה בכתם בודד על הגו, אשר מתפשט לאחר מכן לאזורים העליונים בגוף כמו הגב, הבטן והחזה. במקרים נדירים, הפריחה עשויה להופיע גם על הגפיים ובצוואר. הנגעים הם בגוונים של אדום-ורדרד, ולעיתים במרכזם ניתן לראות חלק בהיר יותר עם קשקש לבן דק. הגרד שמלווה את הפריחה נע בין קל לעז מאוד. במקרים מסוימים, הפריחה עשויה להקדים על ידי נגע בודד וגדול יחסית, ולעיתים יופיעו תסמינים נוספים כמו חולשה. חשוב להדגיש שהפריחה אינה מדבקת.

כיצד מטפלים בפיטיריאזיס רוזאה?

פיטיריאזיס רוזאה היא מחלה שחולפת מעצמה תוך מספר שבועות, אך ניתן להקל על התסמינים באמצעות טיפולים שונים. השימוש במשחות או תרופות להרגעת הגרד עשוי להקל על התחושות הלא נעימות. במקרים מסוימים, חשיפה לאור שמש ישיר או לטיפול באולטרה-סגול (UV) יכולה להאיץ את תהליך ההחלמה ולהפחית את הגרד. מדווח כי הטיפול בקרינת אולטרה-סגול יעיל במיוחד בשבוע הראשון להופעת הכתמים, אך לא ברור עד כמה הוא משפיע על הגרד.

אם אתם חווים תסמינים של פיטיריאזיס רוזאה או רוצים לדעת יותר על המחלה ודרכי הטיפול, אני מזמין אתכם לפנות לייעוץ מקצועי במרפאתי.

בטלפון  052-459-0032  |  באימייל Dreldar9911@gmail.comבהשארת פרטים כאן

וואטסאפ טלפון
+