רוזציאה מהי?

רוזציאה או וָרֶדֶת היא מחלת עור כרונית אשר פוגעת בד"כ בעור הפנים. המחלה מתבטאת באדמומיות, נפיחות וכלי דם מורחבים קטנים ושטחיים באף לחיים, מצח והסנטר. במקרים קשים המחלה מתבטאת באף מוגדל ואדום, מצב המכונה רינופימה. המחלה פוגעת באחוז אחד מהאוכלוסיה, בד"כ נשים בעשור שלישי עד חמישי לחייהן ובד"כ באנשים בעלי עור לבן.

הסיבה לרוזציאה אינה ידועה אך ידוע על גורמים שמחמירים את המחלה כגון חום, קור, פעילות גופנית מאומצת, מזון חריף, אלכוהול, גיל מעבר וכן שימוש ממושך בסטרואידים מקומיים.

ניתן לצמצם את בסמפטומים של המחלה אך לא ניתן לרפא את המחלה במלואה. הטיפולים הקיימים כיום הינם תכשירים מקומיים כגון איברמקטין ורטין איי. וכן טיפולים סיסטמיים כגון כדורי דוקסילין טטציקלין ומטרונידזול. כאשר יש מעורבות עיניים רוזצאית יש להשתמש בטיפות עיניים.

שלבי המחלה:

למחלה 4 שלבים:

  1. רוזציאה אריתמטית או רוזציאה של כלי הדם, זהו השלב ההתחלתי המתבטא בהרחבה של כלי הדם למשך מספר דקות בתגובה למספר גירויים שונים כגון לחץ נפשי, אוכל חריף, אלכוהול, שינויים במזג האוויר, אמבטיות או מקלחות חמות או מזג אוייר חם.
  2. רוזציאה פפולרית: בשלב זה הביטוי העורי הינו פצעונים אדומים בולטים בקוטר 5-10 מ"מ.
  3. רוזציאה פימטוזית באה לידי ביטוי ע"י הגדלה של האף, עיבוי עור הפנים המצח אוזניים וכו.
  4. רוזציאה פימטוסית קשורה בדרך כלל עם רינופימה, הגדלה של האף. הסימנים כוללים עיבוי עור הלחיים מצח סנטר ואוזניים.

הטיפול ברוזציאה:

הטיפול ברוזציאה אינו מרפא אך מביא להקלה ניכרת בסימפטומים ונמדד בצורה הטובה ביותר במונחים של הפחתת האדמומיות בפנים ומספר נגעים דלקתיים, ירידה במספר, משך ועוצמת ההתלקחויות, ותסמינים של גירוד.

כיצד להמנע מהתסמינים:

יש להמנע מגורמים המחריפים את המחלה כגון מזג אויר חם, אלכוהול, מזון חריף. מאחר ואור השמש גורם מכריע בהחמרה יש להשתמש תדיר בקרם הגנה בעל מסנן קרינה גבוה.

תרופות לרוזציאה:

איברמקטין הינה תרופה יעילה ביותר לטיפול ברוזציאה. תרופות נוספות ממשפחת הטטרציקלינים ורטינואידים נמצאו יעילות בשימוש ממושך.

לייזר מסוג IPL נמצא יעיל מאוד בטיפול של רוזציאה.

וואטסאפ טלפון
+