מבוא לטיפול באקנה

אקנה– סיבות, אבחון וטיפול

אם ניסיתם מוצרי אקנה ללא מרשם במשך מספר שבועות ולא חוויתם שיפור, מומלץ לפנות לרופא עור כדי לדון באפשרויות טיפול עם מרשם. רופא עור יוכל לעזור לכם לשלוט באקנה, למנוע צלקות ונזק לעור, ולהפחית את בולטות הצלקות הקיימות.

תרופות לאקנה פועלות באמצעות הפחתת ייצור השומן, צמצום הדלקת, או טיפול בזיהומים חיידקיים. עם זאת, ייתכן שתראו תוצאות רק לאחר ארבעה עד שמונה שבועות של שימוש. הטיפול באקנה יכול להימשך חודשים ואף יותר, עד להשגת תוצאה מלאה.

אופן הטיפול משתנה לפי גיל המטופל, סוג וחומרת האקנה, ומה שהמטופל מוכן להתחייב אליו. לעיתים, משלבים בין תרופות מקומיות לתרופות דרך הפה. אפשרויות הטיפול לנשים בהריון מוגבלות בשל הסיכון לתופעות לוואי.

תרופות מקומיות

התרופות הנפוצות ביותר לטיפול באקנה כוללות:

  • רטינואידים ותרופות דמויות רטינואידים: תרופות אלו, המכילות חומצות רטינואיות או טרטינואין, מועילות במקרים של אקנה בינונית. הן מגיעות כקרם, ג'ל או תמיסה, ודוגמאות כוללות טרטינואין (Retin-A), אדפאלן (Differin), וטזארוטן (Tazorac). יש למרוח את התרופות בהדרגה, תחילה שלוש פעמים בשבוע, עד שמתרגלים לשימוש יומיומי.
  • אנטיביוטיקה מקומית: אנטיביוטיקה פועלת על ידי הרג חיידקים והפחתת דלקת. משתמשים בהן בשילוב עם רטינואידים, כשהאנטיביוטיקה נמרחת בבוקר והרטינואיד בערב. האנטיביוטיקה משולבת לעיתים עם בנזואיל פרוקסיד כדי להפחית את הסיכון לפיתוח עמידות לחיידקים.
  • חומצה אזלאית וחומצה סליצילית: חומצה אזלאית היא חומצה טבעית הנוצרת על ידי שמרים, והיא מסייעת במניעת זיהומים. היא מהווה אופציה לנשים בהריון ומניקה. חומצה סליצילית מסייעת במניעת חסימת זקיקי השיער וזמינה גם כמוצרי ניקוי לעור.

תרופות דרך הפה

במקרים של אקנה בינונית עד חמורה, ייתכן שיהיה צורך בתרופות דרך הפה:

  • אנטיביוטיקה: טטרציקלינים (כגון מינוציקלין, דוקסיציקלין) ומקרולידים (כגון אריתרומיצין, אזתרומיצין) הם האנטיביוטיקה הנפוצה לטיפול באקנה. יש להימנע משימוש ממושך באנטיביוטיקה כדי למנוע עמידות.
  • גלולות למניעת הריון: ארבעה סוגים של גלולות משולבות מאושרות לטיפול באקנה בנשים. גלולות אלו משלבות פרוגסטין ואסטרוגן ועשויות לקחת מספר חודשים עד שיראו את התוצאות.
  • איזוטרטינואין (רואקוטן): טיפול חזק לאקנה חמור, אך עשוי לגרום לתופעות לוואי חמורות כמו דיכאון, מומים מולדים ומחלות מעיים. יש צורך במעקב צמוד ובבדיקות רפואיות במהלך השימוש.

טיפול בילדים עם אקנה

יותר ילדים צעירים מפתחים אקנה, וישנן תרופות מאושרות לטיפול בילדים. טיפולים כמו בנזואיל פרוקסיד, אדפאלן וטרטינואין מקומיים נחשבים בטוחים ויעילים גם בגיל ההתבגרות.

אם לילדכם יש אקנה, מומלץ להתייעץ עם רופא עור כדי לבדוק אילו תרופות מתאימות למצבו ומהם המינונים הבטוחים.

בטלפון  052-459-0032  |  באימייל Dreldar9911@gmail.comבהשארת פרטים כאן

וואטסאפ טלפון
+