קונדילומה אצל גברים תסמינים

 

גורמים, אבחון ואמצעי טיפול בפפילומה אצל גברים

גילוי של נקודת חן על איבר המין ובכלל, באיזור המפשעה, בעיקר כשמדובר בנגע שלא היה שם קודם והופיע לפתע, יכול להיות סיבה לדאגה וגורם לאי נעימות, למבוכה ואף לגרום לעכבות בכל הקשור בקיום יחסי מין.
בין אם מדובר בנגע בודד שנראה כמו נקודת חן באיבר המין, ובין אם במקבץ של כמה נקודות חן על הפין, יש צורך באבחון מקצועי על ידי רופא עור מומחה.
הצד החיובי של העניין הוא, שיש סיכוי טוב, שהסיבה להופעת הנגעים הללו היא וירוס הפפילומה, שברוב המכריע של המקרים, אינו מהווה סכנה, וגורם בעיקר לבעיה אסתטית בדמות קונדילומה במפשעה. הקונדילומה היא יבלת ויראלית, שיכולה לצוץ על איברי המין הגבריים (פין ואשכים) והנשיים כאחד, וכן באיזור פי הטבעת ואפילו בגרון.

קונדילומה על הפין ובכלל, קונדילומה באיבר המין על כל חלקיו, יכולה להיראות שונה אצל אנשים שונים ולכן, קל מאד לעין בלתי מיומנת לטעות בה. חיפוש אינטרנטי פשוט כגון "קונדילומה אצל גברים תמונות", "קונדילומה בפין תמונות", או "יבלות בפין תמונות" ימחיש מדוע יש נטייה לבלבל בין יבלת הקונדילומה לבין נקודת חן, או לבין נגעים אחרים.
תחילה, כדי לעשות מעט סדר בדברים, כדאי פשוט להבין מהו הגורם למחלה ולהבחין בינו לבין שם התסמינים שלו, כפי שאלה באים לידי ביטוי על פני העור.

הגורם לקונדילומה                     

כאמור, הגורם הוא וירוס (נגיף) הפפילומה, שנקרא HPV – ראשי תיבות של "Human Papilloma Virus".
הנגיף מועבר בעת קיום יחסי מין וגורם למחלת מין.
הוא מוכר בציבור גם כנגיף ידוע לשמצה אשר גורם לסרטן צוואר הרחם אצל נשים, ואצל גברים – לסרטן בפי הטבעת, אך למעשה, רק חלק קטן מתוך יותר מ-100 הזנים שלו עלול לגרום לכך, ומדובר במקרים נדירים יחסית.
באופן דומה, רק כ- 40 מתוך כלל הזנים של הנגיף, יגרום להופעה של קונדילומות.
כפי הנראה, זו הסיבה שבגללה רבים מתבלבלים ומחפשים ברשת אחר "קונדילומה בפין תסמינים", כאשר קונדילומה – היא בעצם התסמין עצמו.

מבין מחלות המין, ההידבקות בנגיף הפפילומה נחשבת לנפוצה ביותר. בקרב מרבית הגברים והנשים שעברו את גיל 25 ואשר קיימו יחסי מין עם כמה אנשים במשך חייהם – ניתן למצוא את הנגיף בגוף, אבל רק אצל חלק קטן מהם הוא יתבטא בקונדילומה.

אופן ההדבקה בוירוס הפפילומה

הנגיף עובר מאדם למשנהו באמצעות יחסי מין ויכול לעבור בעת מגע וגינלי, אנאלי, או אוראלי.
המגע המיני מאפשר לנגיף שנמצא על פני העור לחדור אל גופו של הפרטנר המיני.
לא תמיד ההדבקה באה לידי ביטוי בצורת יבלות על איברי המין וישנם כאלה שנושאים בגופם את הנגיף מבלי לדעת על כך ומבלי לסבול מכל תסמין חיצוני. ישנם גם מקרים בהם מערכת החיסון הטבעית שלנו גוברת על הנגיף ומכחידה אותו לחלוטין.
גם כאשר ההדבקה מתבטאת בהופעת יבלות זה יכול לקרות בטווח זמן רחב מאד, שנע בין כמה שבועות לבין מספר שנים. מסיבות אלו, בלתי אפשרי לדעת מתי התרחשה ההדבקה בנגיף וקשה מאד לדעת מי גרם לה.

קונדילומה – מסוכן?

רובם המכריע של זני הנגיף אינם מסוכנים. אלה מהם שגורמים להופעת קונדילומה הם לא אותם זנים שגורמים לסרטן וגם קונדילומה בפין לכשעצמה היא בעיקר בעיה אסתטית.
למעשה, כאשר מדובר בהסרה של קונדילומה אצל גברים, טיפול כזה לרוב מבוצע בעיקר מסיבות אסתטיות, אם מניחים בצד את ההיבט של העברת הנגיף לאדם אחר.

יחד עם זאת, חשוב להבין, שכאשר מופיעות קונדילומות, הסיכוי להדבקה של הפרטנר המיני הוא גבוה יותר. אמנם, הוא פוחת מעט עם שימוש בקונדום, אך גם קונדום אינו יכול לספק הגנה מלאה, משום שהוא מכסה רק את הפין ואינו מונע מגע עם האשכים, עם בסיס איבר המין או עם פי הטבעת.

מאחר שבכל זאת ישנם מספר זנים שעלולים להביא להתפתחות תאים סרטניים בפי הטבעת (אצל גברים המקיימים יחסים אנאליים) או בצוואר הרחם (אצל נשים), חשוב להקפיד על בדיקות תקופתיות אצל רופא מומחה, שייקח משטח פאפ או משטח מפי הטבעת.
המודעות לנושא בקרב נשים גדולה בהרבה מאשר אצל גברים ורבות מהן מקפידות על בקורת תקופתית כדבר שבשגרה.
מאחר שגברים פחות נוטים להקפיד על כך, קונדילומה בגברים לרוב מתגלה באופן אקראי, או עם הופעת היבלות ולכן טיפול בקונדילומה אצל גברים עלול להגיע באיחור. לפעמים, טיפול בקונדילומה לגברים קורה רק משום שהגבר מגיע לבדיקה אצל רופא מסיבות אחרות ו"על הדרך" הרופא מזהה את המראה האופייני של היבלות.

כיצד מזהים קונדילומה – תסמינים של וירוס הפפילומה

התסמין הכמעט יחידי להידבקות בווירוס הפפילומה בגברים הוא הופעת הקונדילומות. הן נראות כמו יבלות קטנות שטוחות או בולטות מעל פני העור, המופיעות בקבוצות או בבודדים. כאמור, הן יכולות לצוץ על גבי הירכיים, הפין, האשכים, פי הטבעת והמפשעה, ובמקרים של קיום יחסי מין אוראליים הן עלולות להופיע גם באזור הלוע, הגרון והפה. הופעתן עלולה להיות כרוכה בתחושת גרד ו/או כאב.
צבען, לרוב דומה לצבע העור או נוטה ללבן אך לעיתים הן יכולות להיות גם בצבע חום.
כשמגלים יבלות כלשהן, חשוב מאד לפנות לרופא עור מנוסה ומקצועי כדי להבטיח זיהוי מדויק של קונדילומה בפין, טיפול מתאים, המשך מעקב במידת הצורך ושלילת אפשרויות אחרות.

קונדילומה, טיפול – גברים

כאן יש להבחין בין טיפול מונע, לבין טיפול לאחר ההדבקה והופעת היבלות.

הטיפול המונע הוא חיסון ל- HPV והוא יעיל רק למי שטרם נדבק בנגיף הפפילומה. מומלץ לקבל אותו לפני הגיל שבו מתחילים לקיים יחסי מין, או, מוקדם ככל האפשר לאחר תחילת קיום יחסים.
החיסון המומלץ לגברים נקרא "גרדסיל" וניתן ב-3 מנות.
קבלת החיסון תמנע גם הדבקה עתידית של בני ובנות הזוג.

קונדילומה גברים – טיפול לאחר הדבקה

אם כבר הופיעו קונדילומות, ניתן להסירן באמצעות תרחיפים או קרמים שניתן לקבל רק במרשם רופא. בנוסף ניתן להסירן באמצעות חנקן נוזלי, לייזר או מחט חשמלית. לעיתים מחליט הרופא להסירן באופן כירורגי ע"י כריתתן.

כל סוגי הטיפולים אינם מעלימים את הנגיף, אלא, רק את הביטוי החיצוני שלו (היבלות). הטיפול נותן מענה לבעיה האסתטית ומפחית את הסיכון להדבקת בני זוג שטרם נחשפו לזן זה של הנגיף.

טיפול בקונדילומה

  • טיפול באמצעות תכשירים למריחה: קונדילוקס, שנקרא גם פודופילוטוקסין(Podophyllotoxin) , או, אלדרה (Aldara) שנקראת גם אימיקוימוד (Imiquimod) .
    שני התכשירים מצריכים מרשם רופא ושניהם יעילים למדי, אך לעיתים דורשים כמה מחזורי טיפול עד להשגת שיפור או הכחדה של היבלות ולעיתים מלווים בתופעות לוואי כגון גירוי עורי, כאב, צריבה, או תגובה דלקתית.
    הטיפול באמצעות תכשירים אלה לוקח שבועות ולעיתים חודשים – תלוי בתכשיר, בחומרת המצב ובתגובה הטבעית של הגוף לטיפול, שיכולה להשתנות בין מטופל אחד לאחר.
  • צריבה במחט חשמלית
    צריבה של היבלת ושל הבסיס שלה. זהו טיפול יעיל מאוד וזול בהשוואה לטיפול בלייזר. עושים אותו לאחר הרדמה מקומית כך שהוא אינו כואב ויתרונו בכך שניתן לטפל באמצעותו בבת אחת בכמות גדולה של יבלות.
  • הקפאה (קריותרפיה) –
    הקפאה באמצעות חנקן נוזלי שהוא חומר קר מאד, בטמפרטורה של מינוס 196 מעלות צלזיוס, משיגה תוצאה דומה לצריבה וגורמת לכוויה של היבלת.
    שלא כמו צריבה במחט חשמלית, מדובר בצריבה שטחית יותר ולכן יש סיכוי גבוה יותר שהיבלת תחזור. לעיתים גם תיוותר צלקת במקום.
  • הסרה בלייזר –
    גם כאן מדובר בצריבה, אך יתרונו של הלייזר הוא ברמת דיוק מאד גבוהה ובמזעור ועידון של צלקות בעקבות הטיפול.

קונדילומה אצל גבר מטופלת ע"י רופא עור ומין

ד"ר אורן אלדר, רופא עור בכיר מטפל במחלות עור למיניהן, עוסק ברפואת עור אסתטית ובין השאר מסיר קונדילומות. מחפשים רופא עור ומין בעל רגישות, אמפאתיה, יחס עדין ואכפתי, ויחד עם זאת מקצועי ואמין?  צרו עמי קשר ותיווכחו שהגעתם למקום הנכון. הקליניקה שלי מאובזרת בציוד חדיש ומודרני, סביבת הקליניקה נעימה ומזמינה, והתחושה הכללית היא שאתם בידיים טובות. ניתן לתקשר אתנו באון ליין דרך האתר או בשיחה טלפונית. נשמח לראותכם בין מטופלינו.

וואטסאפ טלפון
+